Dan šesti Cartisoara – Capatineni Ungureni (92km; 1760mnv)  -Transfagarasan

Tokom noći dijareja se uvukla u naše redove, šesti dan puta uzima danak. Slabo se spava, što zbog lošeg zdravlja saputnika, što zbog čestih prolaznika (nismo bili svesni da smo se smestili na metar od zamljanog puta koji vodi u obližnje selo). Budimo se u 6:30 i shvatamo da je pored načeg šatora parkiran ARO džip, deo putnika džipa spava u džipu, a ostatak na zemlji. Po danu Fagarašan nad nama deluje još strašnije, iznad oblaka se naziru vrhovi pokriveni snegom. Muljavi menja raspored guma kako bi kritičnu gumu imao na prednjem, a ne na zadnjem točku. Ujedi mrava mutanata koji ovde bitišu su nam po telu napravili plikove. Oblačimo se i krećemo ka obližnjoj rečici Laita nad kojom se umivamo i peremo zube, a zatim i doručkujemo.

U 9 konačno počinjemo sa usponom. Pred nama je Transfagarasan (DN7C), najdramatičniji i drugi najviši asfaltirani put u Rumuniji. Prolazi između 2 najviša vrha Rumunije Moldoveanu i Negoiu. Sagrađen je u periodu između 1970. i 1974. za vreme vladavine Čuašeskua kao strateški odgovor na Sovjetsku invaziju na Čehoslovačku 1968. kako bi se omogućio brzi prelaz vojske preko planinskog masiva u slučaju da SSR pokuša sa invazijom na Rumuniju. Put je dugačak 90km, a prevoj se nalazi na 2034m. Zbog snežnih smetova, put je najčešće zatvoren od kasnog oktobra do kasnog juna.  Već nakon prvih 1,5km počinje uspon, relativno blag, put krivuda kroz listopadnu šumu, i u početku sve podseća na uspon ka vrhu Avale. Dogovaramo se da se čekamo na svakih 500m visinskog uspona, kako bi svako lagodno mogao da vozi svojim tempom. Padine kroz koje cesta proseca svoj put su sve strmije, tako da vidici postepeno postaju sve širi, povremeno prolazimo kroz niže slojeve oblaka.

Odroni kraj puta postaju česti, na dosadašnjim putovanjima smo navikli na stene na putu velicine čoveka, ali kako je ovde sve ogromno, tako su i odronjene stene veličine automobila. Kada izadjemo iz oblaka sve litice do kojih pogledom možemo da dobacimo imaju svoje vodopade, drastično veće od najvećih koje smo kod nas mogli da vidimo.

Nakon 15km današnje vožnje stižemo u Balea Cascada (1240mnv), turističko mestašče sačinjeno od mnogobrojnih prodavnica suvenira, nekoliko kafana, motela i zgrade iz koje polazi gondola koja vozi iznad najlepših delova Transfagarasana i samog 60m visokog Cascada Balea vodopada sve do jezera Balea na prevoju Transfagarasana. Odmaramo se uz pivo i nakon 40 minuta pauze, u 11:20 nastavljamo uspon.

Sada gotovo konstantno vozimo kroz oblake, veoma je hladno, oko 5 stepeni, nadamo se da će se kada dođemo do serpentina, zbog kojih smo ovim putem i pošli, oblaci na nekoliko minuta nestati.

11.

12.

13.

14.

U 12h Balea vodopad posmatramo sa gornje strane, neverovatno moćna vodena masa.

15.

U 12:10 konačno smo u podnožju serpentina, potok, za naše pojmove reka protiče pored nas, gondole voze nekoliko desetina metara iznad nas, 1630mnv.

16.

Saobraćaj je relativno gust, s obzirom na visinu na kojoj se nalazimo, no sve je vrlo bezbedno, ovuda niko ne vozi zato sto mora, svi su tu zbog uživanja, te i voze vrlo lagano uživajući u putu. Nigde nisam video veći broj BMW-a GS i KTM-ova Adventure, očigledno je ovo omiljena destinacija motociklista koji dolaze u Rumuniju.

17.

18.

Ubrzo, na jednoj od bezbrojnih serpentina, obasjanoj suncem, stajemo kako bi se grupa ponovo okupila, prizor oko nas je takav da doslovce ne znamo gde da gledamo, to je tek 24. km današnje vožnje.

19.

20..

21.

U 1h smo ponovo svi na okupu i nastavljamo uspon, ali uz minimalnu brzinu napredovanja, pošto se stalno zaustavljamo radi poziranja i fotografisanja. Što smo bliže vrhu snega kraj puta ima sve više, na svakoj serpentini nalazi se barem po jedan odličan vidikovac, zaustavljamo se zbog straha da nešto ne propustimo, čekamo da se razvedri na trenutak, a onda užurbano fotografišemo dok se oblaci ponovo ne navuku.

22.

29.

30.

31.

Na vrhu smo tek u 2h, ali sa desetinama fotografija napravljenih između 24. i tog 28. km.

32.

Nalazimo se na 2034mnv, temperatura je 4 stepena.

33.

34.

35.

Na prevoju se nalazi Balea ledničko jezero , pravo mesto za zasluženi odmor, najviša tačka našeg putovanja. Ovo je, kasnije će se ispostaviti, bila tačka od koje naše putovanje u apsolutno svakom pogledu kreće silaznom putanjom. Jedan od nas je na jednom od vidikovaca i izjavio ono sto smo verovatno svi pomislili: “Ja sada mogu kući, sve što sam planirao sam i video”. Na prevoju provodimo narednih  sat i 40 minuta, tu se osim jezera nalaze 2 šalea, jedan je meterološka stanica a drugi kuća gorske službe. Takođe, tu su i tezge na kojima lokalci prodaju hranu piće i suvenire. Pored jezera je 2006. sagrađen prvi ledeni hotel Istočne Evrope. Tokom leta ovaj deo puta je prohodan, ali zimi se može pristupiti isključivo gondolom. Klopamo minijaturne đevreke kojih smo kupili 50-ak nanizanih u venac i pijemo pivo, dok oko nas neprestalno grmi.

36.

U 3:40 se odlučujemo za pokret, pred nama je tunel dug 890m sa nagibom od nekoliko stepeni, nizbrdo, prilično jezivo iskustvo.

37.

Izbijamo na drugu stranu planine,  ovde je pogled daleko širi, vidimo narednih 30-ak km našeg puta.

38.

39.

40.

Serpentine su i pod nama, već tokom prvih nekoliko km srećemo mnogobrojne bicikliste koji voze ka vrhu.

41.

42.

43.

44.

45.

Na 35. km put se pretvara u mostić koji prolazi gotovo sredinom kaskade vodopada Capra visokog 40-ak metara, visina je već opala na 1700m. Uskoro saznajemo odakle je grmljavina koju smo slušali kraj jezera dolazila, kiša počinje, ali ona ovaj spust čini samo još lepšim.

46.

47.

Na 44. km silazimo na 1240mnv i tu serpentine prestaju, a nagib postaje daleko blaži.

48.

Tokom narednih 12km izgubili smo još svega 300m visine, i tu, na našem 56. km na gps-u se pojavljuje Vidraru jezero koje uskoro možemo nazreti i kroz krošnje drveća koje nas od njega deli. Nalazimo se u oblasti Arges.

49.

Jezero se može obići sa obe strane, odlučujemo se za istočnu, koja je malo duža ali nam se put čini boljim. Zbog niske temperature na vrhu baterije u fotoaparatima su gotovo prazne, karta nam najavljuje nekoliko mesta duž obale jezera, nadamo se da ćemo u njima naći baterije i nešto toplo za jelo. Iva koga od sinoć muči stomak je potpuno iscrpljen.

50.

51.

Nemamo ni dovoljno snage, ni vremena kako bi smo uzivali u predelima kojima vozimo. Ipak, odličan asfaltni put, kamena ograda duž celog puta, prekrivena mahovinom, jezero kao iz bajke su nešto što ne možemo da ne primetimo.

52.

Vrhovi nad jezerom su u oblacima kroz koje se probija sunce,... (da se ne bih sebi samom smučio zbog patetisanja pogledajte slike).

53.

Duž jezera vozimo čitavih 28km praktično po izohipsi na oko 840m, niti na jedno od mesta sa karte ne nailazimo, ko zna šta su garminovci pili kada su ih ucrtali, rumunska karta je i rekla da tu ničega nema.

54.

Konačno, na 84. km stižemo do brane. Brana je visoka 166m, luk joj je 305m i 1965. kada je napravljena bila je 5. po veličini u Evropi a 9. u svetu.

55.

Na steni iznad brane nalazi se maskota našeg putovanja statua Power Man. Nakon kraće pauze na brani nastavljamo put ka najbližem naselju.

56.

57.

58.

59.

60.

Po prelasku brane ulazimo u tunel nakon koga nas očekuje strma i brza deonica sa nekoliko mostova i 3 km kasnije pred nama je u planini zamak Poenari, jedno od najbitnijih mesta za zivot Vlada Tepeša. Počinjemo da tražimo smeštaj i nakon nekoliko neuspešnih pregovora pod samim zamkom spuštamo se u Capatineni Ungureni, mestašce 2,5km niže (625mnv) gde u Drakula kampu dobijamo 2 bungalova za 50 leja po bungalovu, dvojica krupnijih u jednom bračnom, a trojica sitnijih u drugom takođe bračnom bungalovu. Nakon tuširanja ulazimo u restoran u okviru kampa, gde lokalnog folklora radi naručujemo nešto čega ime takođe počinje sa Drakula, a posle čega ostajemo gladni poput vukova, Drakula je očigledno malo jeo. Nakon 2 piva glad je ipak delimično utoljena i svi se pridružujemo Ivi koji je zbog problema sa stomakom bez večere otišao na spavanje.

Detaljna mapa staze

Visinski profil staze

HTML Comment Box is loading comments...